Onze mensen

Home » Onze mensen » Sociaal overleg

Sociaal overleg

Syndicale premie

In 2023 werd tussen het Wit-Gele Kruis en de vakbonden ACV Puls, BBTK en ACLVB een nieuw akkoord gesloten met betrekking tot de syndicale premie. Deze premie is een tussenkomst voor de vakbondsbijdrage die een aangeslotene betaalt. Ze bedraagt 80 euro ongeacht het werkregime (voltijds of deeltijds) en anciënniteit. Het bedrag wordt ieder jaar herzien in functie van de inflatie.

De tewerkstellingsvoorwaarde waaraan een aangeslotene dient te voldoen, werd sterk versoepeld. Waar een werknemer vroeger zes maanden tewerkstelling diende aan te tonen, is nu vereist dat een werknemer in het jaar voorafgaand aan de aanvraag minstens 1 dag effectief heeft gewerkt.

Een bijkomende vernieuwing is dat het Wit-Gele Kruis samen met de vakbonden streeft om het aanvraagproces te digitaliseren.

De totale tussenkomst van de syndicale premie bedroeg in 2023 om en bij de 150.000 euro.

Collectieve arbeidsovereenkomst van 17 april 2023 betreffende het recht op deconnectie

Binnen het paritair comité voor de gezondheidsinrichtingen en –diensten, ook wel PC 330 genoemd, werd in navolging van de Arbeidsdeal een collectieve arbeidsovereenkomst gesloten die het recht op deconnectie regelt. In deze overeenkomst werd door werkgevers- en werknemersorganisaties een kader gecreëerd waarbij overmatige connectie wordt beperkt en er extra aandacht is voor een gezonde balans tussen werk en privé.