Zorgkwaliteit
Uitgelicht

Home » Zorgkwaliteit » Patiëntenparticipatie

Patiëntenparticipatie

Ook dit jaar werd er constructief verder gewerkt om patiëntenparticipatie ruimer te implementeren. Verschillende provincies gingen aan de slag met de vorming voor medewerkers, die door het Center of Excellence Patiëntenparticipatie werd ontwikkeld. Om patiëntenparticipatie concreet te vertalen naar de dagelijkse praktijk van de thuisverpleegkundigen werd een sensibiliseringscampagne uitgewerkt die in 2024 wordt uitgerold. De bedoeling is om na de opleiding en de sensibiliseringscampagne te starten met een tweede cultuurpeiling bij de medewerkers met behulp van de Pact@home.

Daarnaast werd het kwalitatieve onderzoek naar de ervaringen, verwachtingen en behoeften van patiënten omtrent participatie in de zorg gepubliceerd in het internationale tijdschrift ‘British Journal of Community Nursing’.

Tot slot namen we deel aan het congres van Shared Patient Experience in Marseille. Naast het volgen van boeiende workshops, deelden we onze kennis en expertise aan de hand van een presentatie over ‘de implementatie van patiëntenparticipatie in een thuiszorgorganisatie en het proces van de cultuurverandering’.

Tags: