Onze mensen

Home » Versterkte samenwerking onderwijsinstellingen

Versterkte samenwerking onderwijsinstellingen

Investeren in de zorgprofessionals van de toekomst start bij een goede samenwerking met de scholen. Het Wit-Gele Kruis van Antwerpen werkt al jaren samen met de scholen die in de provincie Antwerpen de opleiding verpleegkunde aanbieden. We zetten in op een degelijke stagebegeleiding op maat waarbij de leerkansen van studenten centraal staan. De 15 verantwoordelijken inscholing en begeleiding van het Wit-Gele Kruis van Antwerpen zijn sinds 2023 (onder andere) hiervoor vrijgesteld. Deze kwaliteitsborging wordt erg op prijs gesteld door de scholen. We vinden het dan ook belangrijk om te blijven innoveren in het stage-aanbod. Naast het reeds bestaande stagetraject voor de vierdejaarsstudenten van de bacheloropleiding, werd in 2023 een boeiend en uitdagend traject op maat ontwikkeld als eindstage voor de HBO5-studenten. In de loop van 2023 mochten we zes studenten in dit traject ontvangen. Verdere evaluatie en bijsturing staan gepland in de zomer van 2024.

Los van een goede samenwerking in het kader van stages, vinden we het ook belangrijk om de docenten, stagebegeleiders, stagecoördinatoren … te voeden met de meest recente inzichten rond thuisverpleging. Naast de zorginhoudelijke gastcolleges die we regelmatig opnemen in de scholen, organiseerden we in 2023 opnieuw een WGKA Insights, een dag waarop we onderwijsprofessionals onderdompelen in het Wit-Gele Kruis-bad. In de voormiddag kregen de deelnemers de mogelijkheid om mee op ronde te gaan met een verpleegkundige. In de namiddag volgden ze een inspiratiesessie over ethiek in de zorg en maakten ze kennis met onze organisatie via een interactieve markt met focus op transmurale zorg, wondzorg, innovatie en HR. De reacties van de 50 aanwezigen waren weer erg lovend.