Zorgaanbod
Uitgelicht

Home » Zorgaanbod » Straatverpleging

Straatverpleging

Na Kortrijk, Oostende, en Hasselt zijn er sinds kort ook in Roeselare en Sint-Truiden Wit-Gele Kruisverpleegkundige als straatverpleegkundigen actief.

In de provincie West-Vlaanderen sloeg het Wit-Gele Kruis met de stad Roeselare de handen in elkaar om straatverpleging in de stad op te starten, in nauwe samenwerking met het welzijnshuis.

Onze collega Paul Moetwill trekt sinds kort door de straten van Roeselare om zorg te verlenen aan dak- en thuislozen: “Het is cruciaal om de drempel naar gezondheidszorg te verlagen voor de meest kwetsbaren in de stad. Door de zorg naar de straten te brengen, hopen we een positieve impact te hebben op de gezondheid en het welzijn van de meest kwetsbaren zoals dak- en thuislozen.”

In de provincie Limburg gaat het om een samenwerking tussen de stad Sint-Truiden, Asster, het Halmaalhuis en Wit-Gele Kruis Limburg. In 2023 zijn ze gestart met het verkennen van het netwerk en de integratie binnen de zorg- en hulpverlening in Sint-Truiden.

De insteek is vooral de opstart van het Halmaalhuis, een huisartsenpraktijk met extra aandacht voor EPA (ernstig psychiatrische aandoeningen) patiënten. De straatverpleging wordt hiermee geïntegreerd. Concreet betekent dit dat er vier halftijdse verpleegkundigen in zowel Hasselt als Sint-Truiden werken. Deze ploeg roteert in beide regio’s. Zo bouwen ze een brede expertise op bij de verpleegkundigen.

Tags: