Onze mensen

Home » Onthaal- en inscholingstraject nieuwe medewerkers

Onthaal- en inscholingstraject nieuwe medewerkers

Een job in de thuisverpleging bij het Wit-Gele Kruis vraagt specifieke kennis, attitude en vaardigheden. Nieuwe verpleegkundige medewerkers de tijd geven om kennis te maken met hun nieuwe job en werkgever en hen grondig te laten inwerken, is fundamenteel voor een degelijke start en een duurzame carrière. Dat is exact het doel van het nieuwe onthaal- en inscholingstraject van het Wit-Gele Kruis van Antwerpen en Vlaams-Brabant.

Aangepast traject

Na een grondige evaluatie van het bestaande onthaal- en inscholingstraject voor nieuwe verpleegkundige medewerkers, werd in 2023 een aangepast traject uitgewerkt in Antwerpen. Dit traject neemt zes maanden in beslag. Na een warm onthaal en kennismaking op de lokale afdeling tijdens hun eerste werkdag, gaan nieuwe medewerkers de eerste twee weken mee op ronde met een collega en volgen ze vier halve dagen vorming op de afdeling. De vormingen worden aangeboden via face-to-face toelichtingen, e-learnings en interactieve spelvormen. Pas vanaf de derde week gaan ze zelfstandig op ronde. Ze volgen dan ook een opleiding om te werken met het elektronisch verpleegdossier en leren de werking van de afdelingsleiding kennen. Tussen de tweede en de derde maand verdiepen ze zich op het provinciaal secretariaat in Herentals in de verschillende zorgdomeinen, de nomenclatuur en Katz-schaal, medicatieveiligheid en incidentenbeheer. De verantwoordelijke inscholing en begeleiding gaat in deze periode ook mee op ronde met de nieuwe collega en ze plannen een balansgesprek in. Tussen de vierde en de zesde maand volgt de nieuwe medewerker een laatste verdiepende vorming op het provinciaal secretariaat, gaat het afdelingshoofd mee op ronde en wordt er afgerond met een eindevaluatie.

De eerste resultaten van het nieuwe traject zijn alvast veelbelovend. In 2024 zal een grondige evaluatie volgen.

Op Weg

In 2023 startte het Wit-Gele Kruis Vlaams-Brabant met een nieuw onboardingstraject, Op Weg. Via dit traject willen we nieuwe collega’s zo goed mogelijk omkaderen en ervoor zorgen dat ze er nooit alleen voor staan. Hiervoor hebben ze elk een coach die hun begeleidingsplan mee voorbereidt, collega’s die mee op ronde gaan en een team waar ze steeds bij terecht kunnen.