Onze mensen
Uitgelicht
Home » Onze mensen »
Welzijnsbeleid medewerkers
Word een WGKanjer
Via het welzijnsprogramma ‘Word een WGKanjer’ maakten de medewerkers van Wit-Gele Kruis West-Vlaanderen in de zomer van 2023 kennis met zeven algemene welzijnspijlers: gezonde voeding, beweging/sport, slaap, positief denken, veerkracht, stress management en werken in verbinding.
Het najaar van 2023 stond in teken van de eerste B, ‘Body’. De welzijnspijlers gezonde voeding en beweging, maakten hiervan deel uit. Er werden ‘kick-off workshops’ georganiseerd waar collega’s tips kregen om in hun werk én privéleven mee aan de slag te gaan. Zo werden de eerste stappen gezet naar een gelukkiger en gezonder leven. Daarnaast konden 200 geïnteresseerde collega’s zich inschrijven voor een ‘Whealthy Body en Mind traject’. Hierin werden ze gedurende 10 weken begeleid door externe coaches. Op een interactieve manier kregen ze meer zicht op de welzijnsdomeinen, waar hun persoonlijke ‘quick wins’ te vinden zijn en hoe een langdurige gedragsverandering mogelijk is.
Wanneer we ‘Body’ zeggen, zeggen we natuurlijk ook sport en beweging. Medewerkers werden gestimuleerd om zichzelf een actievere levensstijl aan te meten via loopcoaches en Strava-uitdagingen. Zo kon iedereen deelnemen aan een wandel-, loop- en beweeginitiatie. Daarnaast werd een Stravagroep opgericht waarin uitdagingen werden gepost om medewerkers extra te motiveren om te bewegen. Alle beweegactiviteiten, van fietsen of met de hond wandelen tot yoga en klimmen, telden. Er was een mooie evolutie in het aantal beweegmomenten, de duur en de intensiteit.
Ook in 2024 zet de organisatie verder in op het welzijn van haar medewerkers. Dan ligt de focus op het mentaal en psychosociaal welzijn. Thema’s zoals omgaan met stress, grenzen stellen en aangeven, assertiviteit en veerkracht zullen deel uitmaken van het welzijnsverhaal waar het Wit-Gele Kruis verder aan schrijft.
Welzijnsbevraging
In het voorjaar van 2023 hield het Wit-Gele Kruis Oost-Vlaanderen een organisatiebrede welzijnsbevraging. Zo’n 60% procent van de medewerkers ging daarop in, waardoor we over resultaten beschikken die heel representatief zijn. Omdat meerdere zorginstellingen deze welzijnsbevraging hebben uitgevoerd, konden we onze resultaten bovendien vergelijken met andere spelers in de zorgsector.
Het beste resultaat uit deze bevraging was zonder twijfel de tevredenheidsscore: 92% van onze medewerkers zegt tevreden tot heel tevreden te zijn om bij Wit-Gele Kruis Oost-Vlaanderen te werken, hiermee scoren we merkelijk hoger dan de benchmark en daar zijn we trots op.
Ook op de meeste andere thema’s scoorden we beter dan de benchmark: 78% van onze medewerkers zou Wit-Gele Kruis Oost-Vlaanderen aanraden als werkgever, 82% voelt zich sociaal gesteund door collega’s en 84% is tevreden over de rolduidelijkheid binnen de organisatie.
Werkpunten zijn work-life balance en vooral wat betreft de bereikbaarheidsdruk doen we het iets slechter dan de benchmark. Een ander opvallend resultaat is dat sommige medewerkers na een werkdag fysieke en mentale uitputting ervaren, een signaal dat we zeker moeten oppikken om het welzijn van onze medewerkers te bewaken en te vermijden dat mensen uitvallen.
Uit al de resultaten hebben we 3 thema’s afgeleid waarrond we onze welzijnsacties hebben opgebouwd: bereikbaarheidsdruk, ergonomie en agressiebeleid. Deze thema’s werden per team of dienst besproken. We onderzochten of de algemene resultaten herkenbaar zijn en welke extra aandachtspunten er eventueel per team, dienst of regio moeten worden opgenomen. Elke medewerker kan dus ook zelf verbetervoorstellen en actiepunten formuleren.
Zo bouwen we verder op de reeds heel goede resultaten om het in de toekomst nog beter te doen.