Opleidingen

Home » Opleiding ecodriving

Opleiding ecodriving

De thuisverpleegkundigen en zorgkundigen van het Wit-Gele Kruis leggen dagelijks heel wat kilometers af in de alomgekende wit-gele wagens om patiënten thuis de beste zorgen te geven. Zo leggen ze in de provincie West-Vlaanderen alleen al op jaarbasis samen zo’n 12.500.000 km af. Dat komt neer op zo’n 312 keer de omtrek van de aarde.

Ook al gaan meer en meer collega’s op ronde met de fiets, toch blijft de wagen ons voornaamste vervoermiddel. Daarom kregen onze collega’s de kans om vrijwillig een opleiding ‘ecodriving’ te volgen, een opleiding in ecologisch en defensief rijden in samenwerking met VAB. Zo leren ze hoe ze veiliger, zuiniger en milieuvriendelijker rijden naar hun patiënten thuis. Het Wit-Gele Kruis West-Vlaanderen staat in voor de betaling van deze opleiding.

Binnen de opleiding was er o.a. een praktijktraining parkeertechnieken ‘on the wheel’ voorzien en rijden op de weg. In totaal volgden zo’n 53 medewerkers de opleiding ecodriving in 2023. Ook in 2024 krijgen collega’s de kans om deze opleiding terug te volgen.